Jest to proces polegający na całościowym uwzględnieniu rozwoju dziecka, w którym bierze się pod uwagę wszystkie jego aspekty. Prawidłowo ukierunkowane zadania terapeutyczno - pedagogiczne pozwolą jednostce poczuć własną wartość, zniwelować lub zredukować elementy, które negatywnie wpływają na jego samorealizację. Wspieranie mocnych stron dziecka pozwoli na prawidłową stymulację jego rozwoju i potrzebę istnienia w społeczeństwie. Ważnym elementem we wczesnej interwencji jest stała współpraca z rodzicami (konsultacje i porady).
Co rozumiemy poprzez wczesne wspomaganie rozwoju?
Według polskiego prekursora wczesnej interwencji Moniki Orkan-Łęckiej „wczesna interwencja (wczesne wspomaganie rozwoju dziecka) jest to zintegrowany system oddziaływań profilaktycznych, diagnostycznych, leczniczo-rehabilitacyjnych i terapeutyczno-edukacyjnych, których podmiotem jest małe dziecko, wykazujące nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym oraz jego rodzina”.
Dla kogo wczesne wspomaganie?
Podmiotem wczesnego wspomagania rozwoju jest dziecko od momentu wykrycia nieprawidłowości rozwoju do podjęcia nauki szkolnej oraz jego rodzice. Nieprawidłowości mogą występować w postaci izolowanej lub złożonej niepełnosprawności.
Jaki jest zakres wczesnego wspomagania rozwoju?
Wspomaganie rozwoju odbywa się w zakresie:
- motoryki dziecka
- stymulacji polisensorycznej
- rozwoju mowy i języka
- usprawniania orientacji przestrzennej i widzenia
- usprawniania słuchu
- funkcjonowania w środowisku
- rozwoju emocjonalnego